Bun venit! Am preselectat varianta site-ului pentru clinica cea mai apropiată de tine (Satu Mare). Poți schimba clinica din banda gri de mai jos.
Program
Luni-Vineri: 8:00 - 17:00
Clinicile noastre

Cele mai bune alimente pentru dinți puternici și gingii sănătoase

Cele mai bune alimente pentru dinți puternici și gingii sănătoase

Ceea ce mănânci te definește, îți influențează sănătatea întregului organism și îți asigură dinți puternici și gingii sănătoase, pe termen lung. Poate nu te-ai gândit prea des la acest lucru, dar alimentele pe care le mestecam și conținutul băuturilor pe care le bem ne protejează sau, din contră, ne îmbolnăvesc dinții și gingiile. Gândește-te doar la ce efecte pot avea alimente precum caramele lipicioase, chips-uri, popcorn, înghețată, sucuri carbogazoase asupra smalțului dinților.

Însă există și alimente bune care asigură sănătate dinților tăi. Practic, o dietă echilibrată te va ajuta nu doar să fii în cea mai bună formă, ci va avea efecte benefice și asupra sănătății tale orale. Iată ce alimente trebuie să incluzi în dieta zilnică pentru a te bucura de dinți puternici și gingii sănătoase.

Produsele lactate

Brânza păstrează sănătatea smalțului dentar datorită conținutului bogat în calciu și proteine din zer. Evident, vorbim despre brânza naturală, nu despre produse derivate precum sosuri cu brânză sau creme tartinabile. Acestea, din contră, pot avea efectul invers, deteriorând smalțul și crescând riscul formării cariilor.

Laptele, de asemenea, protejează smalțul dinților ajutând la remineralizarea acestuia prin conținutul bogat de calciu și fosfor.

Peștele

Știm deja că peștele este un aliment esențial pentru sănătate. Conținutul de Omega 3 din peștele gras scade colesterolul, tensiunea arterială dar și riscul apariției parodontitei. De asemenea, peștele de apă rece, precum tonul, somonul, păstrăvul reprezintă surse esențiale de vitamina D, atât de importantă pentru sistemul osos.

Rădăcinoasele, legumele cu frunze verzi și fructele tari

Introdu rădăcinoase în dieta ta zilnică și vei avea dinți mai puternici. Dacă vei mesteca legumele crude tari, precum țelina și morcovul, vei stimula și gingiile. Mai mult decât atât, aceste legume conțin betacaroten, substanță care ajută corpul în sintetizarea vitaminei A, un element cheie pentru menținerea dinților puternici.

Și fructele tari stimulează gingiile și ajută la îndepărtarea plăcii bacteriene care produce tartru și carii. De exemplu, merele  sunt o adevărată sursă de sănătate. Nu degeaba se spune că un măr pe zi ține doctorul departe. Dar și doctorul stomatolog. Acestea stimulează producția de salivă, diminuând, astfel, aciditatea din cavitatea bucală și eliminând resturile de alimente dintre dinți.

În aceeași categorie de protectori ai cavității orale se încadrează și legumele cu frunze verzi, precum spanac și kale. Acestea sunt bogate în calciu, care contribuie la formarea smalțului dentar, și acid folic, care ajută la menținerea sănătății gingiilor, mai ales în cazul femeilor însărcinate.

Fructele uscate

Poate ți se va părea neobișnuit, însă fructele uscate au numeroase beneficii pentru sănătatea orală. De exemplu, dacă vei ronțăi zilnic un mix hrănitor de nuci, migdale, alune, merișoare și stafide, pe lângă faptul că toate aceste fructe optimizează digestia, te ajută și să-ți păstrezi dinții puternici și gingiile sănătoase.

Toate fructele tari și uscate stimulează secreția de salivă și ajută, astfel, la neutralizarea bacteriilor care pot produce carii. Migdalele au un conținu bogat de calciu, iar nucile conțin vitamina E, potasiu și zinc.

Beneficiile merișoarelor au fost descoperite mai recent de către cercetători și se referă la o substanță din componența lor care îndepărtează bacteriile din gură, oprind, astfel, procesul de formare a plăcii bacteriene. Iar stafidele, deși par prea dulci și lipicioase pentru dinți, de fapt ele nu conțin zaharoză, care afectează în mod normal smalțul, și au proprietăți benefice pentru menținerea sănătății orale. Anumite fitochimicale descoperite de către cercetători în conținutul stafidelor, au același rol, de a îndepărta, din cavitatea bucală, bacteriile responsabile de declanșarea afecțiunilor dentare și gingivale, diminuând, astfel, riscul producerii tartrului și a cariilor.

Ceaiurile

Ceaiul neîndulcit este important pentru păstrarea danturii, dar mai ales ceaiul negru și cel verde. Acestea sunt bogate în polifenoli care încetinesc dezvoltarea bacteriilor în cavitatea bucală și luptă, astfel, împotriva cariilor dar și a respirației urât mirositoare. Înlocuiește cafeaua de dimineață cu ceaiul negru sau verde și vei simți diferența în prospețimea respirației. Trebuie să ai grijă, totuși, cât de mult îți expui smalțul dentar la contactul cu ceaiul negru, pentru că acesta pătează dinții.