Cum recunoști cariile și petele dentare

Apariția unor pete brune pe dinți trage un semnal de alarmă și ne trimite imediat la un consult stomatologic. Totuși, nu toate discolorațiile sunt periculoase. Mulți pacienți se sperie la prima pată dentară, alții le lasă să evolueze până ajung să aibă nevoie de tratamente complexe. Află cum poți să recunoști cariile și petele dentare și cum să acționezi imediat.

Cum îți dai seama dacă pata de pe dinte este, de fapt, o carie?

Pentru cei mai mulți pacienți este dificil să facă diferența între cele două, însă există câteva indicii care te-ar putea ajuta să îți dai seama cu ce problemă te confrunți.

În primul rând, caria se mărește în timp, creând o gaură în dinte. Însă atunci este deja destul de târziu să mergi la dentist. Totuși, dintele poate fi salvat. Pe de altă parte, petele colorate rămân la fel sau chiar se estompează după periaj profesional și schimbarea obiceiurilor alimentare. Pentru a realiza ce semnificație are discolorația, trebuie să vezi dacă se întinde pe toată suprafața dintelui sau apare doar ca un punct. Dacă este întreg dintele afectat, cel mai probabil este o pată dentară. Însă dacă pe suprafața dintelui apar pete de culoare maro, negre sau gri, cel mai probabil acolo se dezvoltă o carie. Pentru un rezultat și mai concludent, urmărește și simptomatologia asociată cariei. Aceasta include sensibilitate dentară accentuată la stimuli reci sau fierbinți, care evoluează către durere cauzată de inflamația pulpei dentare, ce poate iradia către maxilar, ureche și obraz.

De ce apar cariile și petele dentare?

Conștientizarea propriei discipline în ceea ce privește igiena orală și a obiceiurilor de viață te ajută, de asemenea, să îți dai seama dacă ai o carie sau o pată dentară.

Petele dentare apar, de obicei, din cauza obiceiurilor alimentare, de lifestyle și, uneori, din cauza unor tratamente. Consumatorii de cafea, ceai, vin roșu, sucuri, cei care mănâncă multe fructe și legume colorate și fumătorii sunt mai predispuși la apariția petelor pe dinți. De asemenea, smalțul își pierde strălucirea și se pătează odată cu înaintarea în vârstă.

Ca să previi sau să tratezi petele dentare poți începe prin a limita sau e elimina consumul de alimente și băuturi care pătează și a-ți peria dinții în fiecare zi, chiar și după fiecare masă sau gustare. De asemenea, igienizarea dentară profesională, realizată periodic, și tratamentele de albire dentară din cabinet te ajută să-ți menții dinții fără pete. Bonding-ul și fațetele dentare sunt soluții mai complexe de tratament, atunci când discolorația este ireversibilă.

Cariile, însă, se dezvoltă în timp, din cauza acizilor și a igienei orale precare ce permite formarea de placă bacteriană. De asemenea, sindromul de gură uscată, refluxul gastro-esofagian, dieta bogată în zahăr, toate conduc la formarea de carii. Apariția durerii, a găurilor minuscule și a sensibilității sunt simptome care îți confirmă că discolorația dentară este, de fapt, începutul unei carii. Nu există metode pentru a-i stopa evoluția, ci doar pentru a o încetini, prin igienă riguroasă și evitarea zahărului și a acidității.

Vizita cât mai repede la dentist te va ajuta să rezolvi această problemă fără tratamente costisitoare și inconfortabile. Obturația dentară într-un stadiu incipient al cariei este o procedură simplă și foarte ușor de suportat pentru pacient. Pentru cariile avansate, care au afectat deja structura dintelui, coroana dentară este cea mai bună soluție. Iar dacă afecțiunea a ajuns până la nerv, vei avea nevoie de tratament de canal radicular.

Atât în cazul petelor dentare cât și a cariilor, igiena orală riguroasă, clătire gurii cu apă, după mese și limitarea alimentelor și a băuturilor cu aciditate mare și zahăr poate preveni sau limita extinderea problemelor.