Gingivectomia reprezintă îndepărtarea unei porțiuni a gingiei din jurul unuia sau mai multor dinți, respectiv corectarea formei și poziției gingiilor. Procedura a fost dezvoltată iniţial pentru a trata boala parodontală, astăzi fiind folosită mai ales pentru intervenţiile estetice.

Când sunt necesare aceste intervenții?

• Când poate apărea o creștere anormală a gingiei (hiperplazie gingivală) la purtătorii de aparat dentar (de regulă fix, mai rar mobilizabil), uneori din lipsa unei igiene corespunzătoare. În timpul purtării aparatului ortodontic, combinaţia dintre mutarea dinţilor şi formarea de placă bacteriană poate declanşa creşterea anormală a gingiei. Această hiperplazie contribuie la acumularea resturilor alimentare, favorizarea creşterii coloniilor bacteriene, făcând dificilă menţinerea curată a zonei.
  • Când alimentele retenționate în jurul aparatului pot nu numai să cauzeze carii dacă rămân perioade lungi pe smalț, ci și să provoace inflamarea gingivitis (prin fermentație și prin creșterea numărului de bacterii din apropierea gingiilor), ducând la gingivită.
  • Când sub acțiunea hormonilor la pacienții aflați la vârsta adolescenței, gingiile sunt deosebit de sensibile la atacul microbian și se produce o formă de gingivită hipertrofică (inflamația este însoțită de creșterea în volum a țesuturilor gingivale, uneori atât de intensă încât acestea aproape acoperă bracketii). Această situație îngreunează igienizarea, se acumulează și mai multe bacterii în lipsa unui periaj corect și astfel se ajunge la agravarea problemei.
  • În cazul pacienților cu "gummy smile". În acest caz gingivectomia este recomandată ca intervenție de estetică dentară, reconfigurând linia zâmbetului.

Așa cum spuneam la început, mulți pacienți se tem de gingivectomie, însă operația în sine este una foarte ușoară și de scurtă durată. Aceasta se poate realiza fie prin metoda clasică, în care medicul folosește un bisturiu pentru eliminarea țesutului gingival afectat de boală sau crescut în exces, fie cu ajutorul laserului. Pentru a elimina orice urmă de disconfort, pacientul primește anestezie locală.

În cazul gingivectomiei cu laser, există mai multe avantaje de punctat, iar tratamentul este și mai ușor de suportat de către pacient. Gingia sângerează mai puțin sau deloc, rana se vindecă mult mai repede, riscul de a dezvolta complicații post-operatorii este mult mai scăzut, însă vindecarea rapidă depinde și de alți factori, precum imunitatea ridicată a pacientului și corectitudinea rutinei de îngrijire post-intervenție.

Sfaturi pentru îngrijirea postoperatorie la domiciliu:

• Gingiile se vor peria uşor cu o periuța soft, fără a traumatiza plaga operatorie (zona operată va fi sensibilă şi poate sângera uşor în timpul periajului, totuşi este importantă menţinerea curată a acesteia în timpul vindecării);
  • Se vor evita alimentele dure sau băuturile fierbinţi in primele zile postoperatorii;
  • Se vor evita alimentele sărate, condimentate, crocante timp de o saptămână dupa operaţie;

Există posibilitatea să apăra un ușor disconfort local, după ce dispare efectul anestezicului.

• Se va evita fumatul în primele zile după intervenţie.