Programari: 0770 958 858

Endodonție

Endodonţia este o specialitate a medicinei dentare care se ocupã cu prevenirea, diagnosticul şi tratamentul afecţiunilor datorate pulpei, ţesutul moale situat în interiorul dintelui, cunoscut în limbaj laic sub denumirea de “nervul dintelui”  (tratament de canal).

Când avem nevoie de tratament endodontic (tratament de canal) ?

Tratamentul endodontic (“tratamentul de canal”) este necesar atunci când pulpa dintelui se inflamează ireversibil sau se necrozează (moare). Netratată , infecţia cantonată iniţial în interiorul dintelui se extinde  în timp spre osul maxilar şi tesuturile moi din jurul dintelui.

Principalele semnalele că aţi putea suferi de o infecţie pulpară sunt:

• durere (spontană, pulsatilă, surdă) care se extinde sau nu la zonele învecinate maxilarului
  • sensibilitate atunci când muşcaţi sau mestecaţi, sau la temperaturi ridicate şi scăzute
  • durere inexplicabilă la un dinte tratat în trecut
  • decolorarea dintelui (modicarea culorii în gri cenuşiu)
  • apariţia unei tumefacţii (umflături) în dreptul dintelui
  • ganglioni umflaţi la nivelul  capului şi/sau al gâtului

În ce consă tratamentul de canal şi care sunt etapele?

De reţinut: tratamentul de canal nu doare, totul se face sub anestezie şi constă în:

• izolare cu digă (folie de cauciuc ce izolează dintele tratat de restul cavității orale)
  • tratament mecanic (cu instrumente manuale și rotative-freze, ace, etc)
  • tratament antiseptic (spălături cu diferite soluții)
  • obturație radiculară (plombă pe rădăcină)
  • reconstrucție coronară (plombă/coroană de înveliș)

Tratamentul endodontic se realizează în una sau mai multe ședințe, în funcție de gravitatea infecției prezente, a reactivității pacientului și a complexității etapelor terapeutice.

Tratamentul de canal presupune si efectuarea unor radiografii dentare pentru ca medicul să poată avea control şi repere în timpul tratamentului. Aparatura radiologică moderna digitală computerizată utilizează o doză minimă de radiații X, ce nu afectează starea de sănătate a pacientului.

Ce complicaţii pot să apară după un tratament de canal?

Există situaţii în care după tratamentul endodontic poate să apară o jenă dureroasă, mai ales la masticaţie. Această  senzaţie poate persista 1-3 zile şi nu este un motiv de îngrijorare (dacă este prea deranjant pacientul poate lua orice medicament antiinflamator sau analgezic: nurofen, algocalmin, etc.).

Dacă durerea este de intensitate mare sau pulsatilă este important să  contactaţi medicul. Cauza durerii ar putea fi o infecţie mai puternică la nivelul dintelui, decât cea constatată iniţial, motiv pentru care planul  de tratament poate suferi modificări.

În astfel de  cazuri în care infecţia este foarte puternică poate să apară şi tumefacţia (umflarea zonei din jurul dintelui) asociată sau nu cu o secreţie purulenă. Şi în acest caz este important să  contactaţi medicul dentist pentru a rezolva problema.

Scopul tratamentului endodontic

Scopul final al tratamentului endodontic îl constituie salvarea de la extracţie a unui dinte a cărui pulpă este inflamată sau necrozată, precum şi tratarea şi prevenirea infecţiei şi a inflamaţiei existente la nivelul ţesurilor învecinate (oase maxilare, ţesuturi moi). Pe scurt, în timpul tratamentului endodontic, întregul sistem de canale situate în interiorul rădăcinii dintelui este curăţat de bacterii şi resturi organice şi etanşat cu materiale biocompatibile care să nu permită reinfectarea.