Boala parodontală este o afecțiune inflamatorie a țesuturilor din jurul dinților.

În prima fază apare inflamația gingiei (gingivita), care se manifestă prin modificarea consistenței gingiei (aceasta devine moale) și culorii acesteia (care se schimbă în roșu-violaceu; în mod normal, gingiile sănătoase sunt ferme și de culoare roz). Papilele interdentare se inflamează și apar dureri, sângerări ale gingiei, senzație de prurit gingival.

Boala evoluează treptat spre structurile profunde (parodontita), gingia începe să se retragă de pe dinți, antrenând și osul alveolar, apar pungile parodontale în care se acumulează bacterii, tartru, etc., iar în final dinții sunt expulzați din alveolele dentare. Parodontita poate fi prevenită de cele mai multe ori printr-o igienă dentară foarte bună: periajul zilnic, folosirea aței dentare și curățările dentare profesionale regulate pot reduce foarte mult probabilitatea apariției parodontozei.

Cauza principală a bolii parodontale este placa bacteriană - pelicula care se formează pe suprafața dinților, compusă în principal din bacterii. Dacă aceasta nu a fost îndepărtată la timp, se transformă în tartru.

Factorii care favorizează apariția parodontozei:

• fumatul, depunerile de tartru, trauma ocluzală, cariile, edentațiile
  • anumite stări fiziologice: pubertate, sarcină, menstruație, monopauză
  • anumite boli sistemice: diabetul zaharat, hipovitaminoza C, leucemie, anemie

Semnele și simptomele care ne atrag atenția că este indicat să vizităm medicul dentist:

• inflamarea și schimbarea culorii țesuturilor gingivale
  • sângerarea gingiilor
  • respirația neplacută
  • retragerea gingiilor
  • instabilitatea dinților

Pacienții care suferă de boala parodontală trebuie să fie monitorizați de medicul dentist, pentru a preveni orice fel de complicații, care sunt greu de gestionat ulterior. În faza incipientă a parodontozei pot da rezultate bune tratamentele nechirurgicale, bazate pe proceduri neinvazive cum ar fi:

• detartrajul – eliminarea tartrului și bacteriilor de pe suprafața dintelui și de sub gingie
  • netezirea radiculară – nivelarea suprafețelor rădăcinilor dinților, prevenind depunerea tartrului
  • tratamentul cu substanțe antibiotice
  • utilizarea regulată a apei de gură antibacteriene sau a gelurilor care conțin antibiotic

În cazurile mai grave, sunt necesare intervențiile chirurgicale cu laser.

Beneficiile tratamentului cu laser al parodontozei:

• procedură minim invazivă
  • disconfort minim
  • vindecare rapidă
  • sângerare minimă
  • precizie în realizarea procedurii

Cooperarea pacientului este esențială pentru reușita tratamentului. Acesta trebuie să înteleagă necesitatea vizitelor regulate la medicul stomatolog (cel puțin o dată la 6 luni), pentru efectuarea detrartrajelor și chiuretajelor subgingivale.

Parodontoza este o afecțiune care poate fi prevenită, în mare măsură, fiind de cele mai multe ori rezultatul unei igiene orale deficitare.

Pentru a reduce riscul apariției paradontozei, păstrarea unei igiene orale este imperios necesară:

• periajul dinților de minim două ori pe zi (sau după fiecare masă)
  • folosirea zilnică a aței dentare
  • folosirea apei de gură pentru reducerea plăcii bacteriene
  • folosirea perițelor de dinți electrice, mai eficiente în îndepărtarea plăcii bacteriene și tartrului
  • folosirea zilnică a dușului bucal